Turystyczne innowacje w Krzemiennym Kręgu
Bałtów, 28 września 2012 - Już wkrótce turyści, odwiedzający teren Lokalnej Grupy Działania Krzemienny Krąg, będą mogli poczuć się jak bohaterowie gier komputerowych, przemierzyć ścieżki pasjonującego questu, a wieczorem posłuchać opowieści zawodowego bajarza. Te wszystkie atrakcje przygotują dla nich konsultanci z Planet PR wraz z mieszkańcami LGD w ramach projektu „Centrum Dziedzictwa Przedsiębiorczości Społecznej”.
Celem projektu, finansowanego z Funduszu Inicjatyw Obywatelskich, jest edukacja lokalnej społeczności w zakresie przedsiębiorczości oraz podniesienie ich aktywności. Działania skierowane są do młodzieży w wieku 12-20 lat oraz dorosłych mieszkańców, w tym m.in. właścicieli gospodarstw agroturystycznych, przedstawicieli kół gospodyń wiejskich czy zespołów ludowych.
Filarami projektu, wspieranego szkoleniami z zakresu przedsiębiorczości społecznej, będą trzy innowacyjne produkty turystyczne; grywalizacja, storytelling oraz questing.
Sukces questingu - turystyki z zagadkami, który realizowany jest na terenie gminy Bałtów pokazuje nam, że takie działania bardzo mocno aktywizują mieszkańców – mówi Jarosław Kuba – Prezes Stowarzyszenia LGD Krzemienny Krąg. – Ponadto sprawiają, że stają się oni współtwórcami produktu turystycznego, który ciekawie opowiada o dziedzictwie ich małej ojczyzny, a także w nieszablonowy sposób promuje miejscowość wśród potencjalnych turystów.
Uzupełnieniem questingu będzie grywalizacja, czyli zjawisko przeniesienia mechanizmów gier do rzeczywistości. Po raz pierwszy zostanie ona zaadaptowana na potrzeby turystyki, zarówno rodzinnej, biznesowej, jak i kulturowej. Powstanie w oparciu o istniejące questy oraz te, które stworzone zostaną w ramach projektu.
Mimo, że pojęcie „grywalizacja” jest dość nowe, to jednak jej zasady, sposób tworzenia i realizowania jest doskonale znany chociażby z pakietów lojalnościowych, które oferują nam np. stacje benzynowe lub supermarkety. – mówi Łukasz Wilczyński z agencji Planet PR – Rywalizacja, szczególnie z przyjaciółmi, wykonywanie konkretnych zadań, zdobywanie punktów czy budowanie strategii to zadania, w które chętnie się angażujemy. Dlatego ten produkt jest w stanie zaciekawić zarówno młodszych, jak i starszych turystów.
<content>19112</content>
Metodą, która zaistnieje w polskiej turystyce dzięki temu projektowi, jest storytelling, czyli opowiadanie historii. Narzędzie to istnieje od wieków i od zawsze było sposobem na przekazywanie historii i legend, stając się podwaliną dziedzictwa kulturowego. W Krzemiennym Kręgu storytelling zyska jednak nową jakość – stanie się narzędziem do prowadzenia własnej działalności przez lokalnych narratorów. Uczestnicy projektu będą mogli nauczyć się sposobów budowania ciekawych opowieści na podstawie istniejących lokalnych historii i legend.
Questing, storytelling oraz grywalizacja będą mogły uzupełnić ofertę biur podróży oraz informacji turystycznych, stając się unikalnymi produktami w skali kraju. Dodatkowo pozwolą uczestnikom poznać region, w którym mieszkają, odkryć jego dziedzictwo, zacieśnić więzy społeczne, a także budować współpracę międzypokoleniową.
Efektem finalnym projektu będzie opracowanie oraz druk publikacji, która będzie analizą przebiegu poszczególnych działań w projekcie zarówno z poziomu teoretyczne – metodologicznego, jak i praktycznego.
Projekt „Centrum Dziedzictwa Przedsiębiorczości Społecznej” współfinansowany jest ze środków otrzymanych od Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich 2012".
Lokalna Grupa Działania Krzemienny Krąg powstała w 2002 roku. Skoncentrowana jest na styku dwóch województw: świętokrzyskiego i mazowieckiego, swoim zasięgiem obejmuje teren dziesięciu gmin i trzech powiatów. W ramach aktywności zdołała zbudować jeden z niewielu w Polsce, sieciowych produktów turystycznych, który obecnie jest największym kompleksem turystycznym w naszym kraju. Jego rdzeniem jest JuraPark Bałtów wraz z unikatową w skali światowej kopalnią krzemienia pasiastego w Krzemionkach oraz jedyne w Polsce żywe muzeum porcelany w Ćmielowie. Od kilku lat aktywnie uczestniczymy również w projekcie wdrażania metody questingu w Polsce.
- Lampre przesiada się na Meridę
- Merida daje blogerowi dwukołowe Ferrari