Rowery elektryczne- wszystko, co musisz o nich wiedzieć
Rower elektryczny pojawił się w sprzedaży już ponad dekadę temu, jednak dopiero od niedawna cieszy się powszechnym zainteresowaniem. Jego budowa z pozoru niewiele odbiega od klasycznych jednośladów, w praktyce jednak postępuje się z nim zupełnie inaczej. Rowery elektryczne wymagają bowiem ładowania i w przeciwieństwie do klasycznych rowerów posiadają aż dwa źródła zasilania. Jakie są wady i zalety tych pojazdów?
Rower elektryczny- zasilanie
Co to właściwie oznacza, że ma on aż 2 źródła zasilania? Pierwszy z nich stanowi siła ludzkich mięśni. Oznacza to więc, że można potraktować go jako rower tradycyjny. Tak, jak każdy sprzęt tego rodzaju, wyposażony jest w pedały. Z pewnością jednak nie po to inwestuje się w rower elektryczny, aby nie skorzystać z jego silnika. Przechodzimy zatem do drugiego źródła zasilania, którym jest silnik elektryczny. Pozwala on na osiąganie znacznie wyższych prędkości, przekłada się także na mniejsze zmęczenie. Moc takiego silnika wynosi maksymalnie do 250 W. Skąd takie ograniczenie? Pojazdy o większej mocy zaliczane są już do skuterów i wymagają zarejestrowania. Rower elektryczny nie eliminuje bowiem konieczności pracy nóg. Silnik pełni bardziej rolę wspomagającą i wyłącza się, gdy rowerzysta przestaje pedałować bądź gdy przekroczona zostaje określona prędkość, zazwyczaj ok. 25 km/h.
Jak ładować rower elektryczny?
Silnik elektryczny wymaga ładowania, a czas jego pracy jest dość mocno ograniczony. Ładowanie jest bardzo proste, wystarczy bowiem zdemontować akumulator rowerowy i podłączyć go do zwykłego gniazdka. Czas ładowania zależy od typu i rodzaju roweru. Trwa zazwyczaj od 2 do nawet 10 godzin. W pełni naładowany akumulator umożliwia zaś przejechanie od 30 do 100 kilometrów. Dłuższe trasy pozwala pokonać rower z górnej półki cenowej. Koszt jego zakupu będzie jednak dość duży, więc nie każdy może sobie pozwolić na taki wydatek.
Rower elektryczny- wady i zalety
Elektryczny rower to dobre rozwiązanie do poruszania się po mieście. Stanowi przy tym ciekawą alternatywę dla samochodu. Z jego pomocą łatwo można ominąć korki i przejechać długie dystanse, gdyż odczuwalne zmęczenie będzie o wiele mniejsze. Rower z dodatkowym zasilaniem zostanie doceniony zwłaszcza przez osoby starsze, które nie mają już tyle sił, aby pokonać samodzielnie kilkadziesiąt kilometrów na rowerze. Co ciekawe, do dyspozycji są nie tylko rowery elektryczne do jazdy miejskiej, ale również w wersji szosowe oraz terenowej. Rowery tego typu nie są jednak wolne od wad. Zalicza się do nich przede wszystkim ich waga. Klasyczne rowery są zazwyczaj lżejsze nawet o 6-8 kilogramów. Ponadto, dla niektórych osób zaporowa będzie cena. Rower elektryczny kosztuje przynajmniej kilka tysięcy złotych. Najtańsze modele można znaleźć za mniej więcej 2 tys. zł. Im więcej gadżetów i udogodnień, tym cena będzie wyższa.
Rower elektryczny- czy warto?
Na to pytanie każdy powinien odpowiedzieć sobie sam. Pewne jest jedno- koszt jego eksploatacji jest znacznie niższy od pozostałych pojazdów spalinowych. Co więcej, rower elektryczny umożliwia pokonywanie większych dystansów przy mniejszym wysiłku fizycznym. Zapewne niektórym grupom osób taki pojazd okaże się potrzebny. Musimy mieć jednak na uwadzę, że jego zakup nie będzie tani, a rower elektryczny wymaga regularnego ładowania.
Artykuł powstał we współpracy ze sklepem internetowym PGE.
- ROWEROWA MAJÓWKA W WIŚLE – DIVERSE DOWNHILL CONTEST
- Rowerem wokół Lucerny