Jak oświetlić rower by nie zapłacić mandatu w krajach Unii Europejskiej

O światełkach, odblaskach, mruganiu i kamizelkach w 27 państwach Unii Europejskiej.
Przepisy ruchu drogowego w państwach europejskich są bardzo ważne dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach. Jednym z ważnych aspektów tych przepisów jest oświetlenie rowerów. Wiele państw europejskich ma swoje własne przepisy dotyczące oświetlenia rowerów, ale większość z nich zaleca używanie świateł przednich i tylnych.
W Unii Europejskiej istnieją wytyczne dotyczące oświetlenia rowerów, które zalecają używanie świateł przednich i tylnych. Wytyczne te są opracowane przez Komisję Europejską i mają na celu poprawę bezpieczeństwa rowerzystów na drogach.
Wybierasz się rower i chcesz odiwedzic jedno w państw należacych do Unii Europejskiej? Sprawdź w jake światła musi być wyposazony Twój rower.
Poniżej przedstawiamy tabelę z zestawieniem przepisów dotyczących oświetlenia rowerów w 27 państwach Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii stosowania lampek mrugających (migających).
Nie udało nam się dotrzeć do przepisów obowiazujacych w kilku państwach. jeśli coś wiesz na temat przepsiów w nich obowiązujących daj nam znać.
Państwo | Obowiązkowe oświetlenie przednie | Obowiązkowe oświetlenie tylne | Odblaski | Lampki mrugające dozwolone? | Uwagi dotyczące oświetlenia i lamp mrugających |
---|---|---|---|---|---|
Polska | Białe/żółte światło pozycyjne (stałe lub migające) | Czerwone światło pozycyjne + odblask czerwony | Odblaski na pedałach i kołach możliwe | Tak, przednie światło migające dozwolone, tylne również | Lampki muszą być zamontowane na rowerze, widoczne z 150 m, wysokość 25-150 cm |
Niemcy | Białe światło pozycyjne (tylko stałe) | Czerwone światło pozycyjne (tylko stałe) + odblaski | Odblaski na pedałach i kołach obowiązkowe | Nie, migające światła są niedozwolone | Oświetlenie musi mieć homologację StVZO, lampki na rowerze, nie na kasku, moc do 205 lumenów |
Francja | Białe światło pozycyjne (migające dozwolone) | Czerwone światło pozycyjne + odblaski na pedałach i kołach | Odblaski na pedałach i kołach obowiązkowe | Tak, migające światła dozwolone | Poza obszarami zabudowanymi obowiązkowa kamizelka odblaskowa |
Włochy | Białe światło pozycyjne (migające dozwolone) | Czerwone światło pozycyjne + odblaski | Odblaski obowiązkowe | Tak, lampki migające dozwolone | Przepisy ogólne, brak szczegółowych wymagań co do rodzaju świateł |
Hiszpania | Białe światło pozycyjne (stałe lub migające) | Czerwone światło pozycyjne + odblaski | Odblaski obowiązkowe | Tak, migające światła dozwolone | Oświetlenie wymagane także w dzień, większe limity widoczności |
Holandia | Białe światło pozycyjne (migające dozwolone) | Czerwone światło pozycyjne + odblaski | Odblaski mogą być zastąpione odblaskami na ubraniu | Tak, lampki mogą być przenośne i migające | Można stosować oświetlenie mocowane na rowerzyście |
Słowacja | Białe światło pozycyjne (migające dozwolone) | Czerwone światło pozycyjne + odblaski | Odblaski na ubraniu mogą zastępować te na rowerze | Tak, lampki migające dozwolone | Odblaski na ubraniu mogą zastąpić te na rowerze |
Czechy | Białe światło pozycyjne | Czerwone światło pozycyjne + odblaski żółte na pedałach i szprychach | Odblaski żółte na pedałach i szprychach obowiązkowe | Informacja niepełna | Tylna lampka/odblask nie mogą być mniejsze niż 2000 mm² |
Austria | Białe światło pozycyjne (migające dozwolone) | Czerwone światło pozycyjne + odblaski | Odblaski obowiązkowe | Tak, lampki migające dozwolone | Podobne do przepisów w Polsce i innych krajach UE |
Belgia | Białe światło pozycyjne | Czerwone światło pozycyjne + odblaski | Odblaski obowiązkowe | Zazwyczaj dozwolone | Standardowe przepisy UE |
Bułgaria | Białe światło pozycyjne | Czerwone światło pozycyjne + odblaski | Odblaski obowiązkowe | Informacja brak | Standardowe przepisy UE |
Chorwacja | Białe światło pozycyjne | Czerwone światło pozycyjne + odblaski | Odblaski obowiązkowe | Informacja brak | Standardowe przepisy UE |
Cypr | Białe światło pozycyjne | Czerwone światło pozycyjne + odblaski | Odblaski obowiązkowe | Informacja brak | Standardowe przepisy UE |
Dania | Białe światło pozycyjne | Czerwone światło pozycyjne + odblaski | Odblaski obowiązkowe | Zazwyczaj dozwolone | Standardowe przepisy UE |
Estonia | Białe światło pozycyjne | Czerwone światło pozycyjne + odblaski | Odblaski obowiązkowe | Informacja brak | Standardowe przepisy UE |
Finlandia | Białe światło pozycyjne | Czerwone światło pozycyjne + odblaski | Odblaski obowiązkowe | Informacja brak | Standardowe przepisy UE |
Grecja | Białe światło pozycyjne | Czerwone światło pozycyjne + odblaski | Odblaski obowiązkowe | Informacja brak | Standardowe przepisy UE |
Irlandia | Białe światło pozycyjne | Czerwone światło pozycyjne + odblaski | Odblaski obowiązkowe | Informacja brak | Standardowe przepisy UE |
Litwa | Białe światło pozycyjne | Czerwone światło pozycyjne + odblaski | Odblaski obowiązkowe | Informacja brak | Standardowe przepisy UE |
Luksemburg | Białe światło pozycyjne | Czerwone światło pozycyjne + odblaski | Odblaski obowiązkowe | Informacja brak | Standardowe przepisy UE |
Łotwa | Białe światło pozycyjne | Czerwone światło pozycyjne + odblaski | Odblaski obowiązkowe | Informacja brak | Standardowe przepisy UE |
Malta | Białe światło pozycyjne | Czerwone światło pozycyjne + odblaski | Odblaski obowiązkowe | Informacja brak | Standardowe przepisy UE |
Portugalia | Białe światło pozycyjne | Czerwone światło pozycyjne + odblaski | Odblaski obowiązkowe | Informacja brak | Standardowe przepisy UE |
Rumunia | Białe światło pozycyjne | Czerwone światło pozycyjne + odblaski | Odblaski obowiązkowe | Informacja brak | Standardowe przepisy UE |
Słowenia | Białe światło pozycyjne | Czerwone światło pozycyjne + odblaski | Odblaski obowiązkowe | Informacja brak | Standardowe przepisy UE |
Szwecja | Białe światło pozycyjne | Czerwone światło pozycyjne + odblaski | Odblaski obowiązkowe | Informacja brak | Standardowe przepisy UE |
Podsumowanie kluczowych różnic:
W większości krajów UE obowiązkowe jest posiadanie białego światła przedniego i czerwonego tylnego wraz z odblaskami.
Polska, Francja, Włochy, Hiszpania, Holandia i Słowacja dopuszczają stosowanie lampek migających (mrugających) zarówno z przodu, jak i z tyłu.
Niemcy mają najsurowsze przepisy – światła muszą być stałe, bez migania, z homologacją StVZO, montowane na rowerze, nie na kasku czy plecaku.
W Holandii i na Słowacji dopuszcza się zastępowanie odblasków na rowerze odblaskami na ubraniu.
W Hiszpanii oświetlenie jest wymagane również w ciągu dnia.
W większości krajów brak szczegółowych informacji o dopuszczalności lampek migających, co oznacza, że obowiązują tam standardowe przepisy UE lub lokalne prawo może być mniej restrykcyjne.
Żródła:
Mrugające lampki a przepisy drogowe Piotr Tomczyk, ostatnio sprawdzone: 05 06 2025
Przepisy Dotyczące Oświetlenia Rowerowego w Polsce i Europie ostatnio sprawdzone 05 06 2025