>
Skip to main content

Różnice w przepisach i zwyczajach ruchu rowerowego w Niemczech, Czechach i Słowacji


Autor: Piotr Burda
Różnice w przepisach ruchu drogowego w Niemczech, Czechach i na Słowacji
Różnice w przepisach ruchu drogowego w Niemczech, Czechach i na Słowacji

Lato to czas dłuższych wycieczek rowerowych często zahaczających o sąsiednie kraje. Przygotowałem dla Ciebie krótki poradnik o różnicach w przepisach ruchu drogowego obowiązujących rowerzystów w Polsce i u naszych sąsiadów w Niemczech, Czechach i na Słowacji. Pamiętaj o starej prawniczej zasadzie:

Nieznajomość prawa szkodzi.

Zacznę od kasków rowerowych. Najbardziej restrykcyjne przepisy obowiązują nie jakby się mogło wydawać w Niemczech, tylko na Słowacji, gdzie poza terenem zabudowanym obowiązek korzystania z kasku obowiązuje wszystkich rowerzystów, natomiast rowerzyści poniżej 15 roku życia muszą korzystać z kasków zawsze.

W Czechach kask jest obowiązkowy dla osób poniżej 18 roku życia oraz dla dzieci przewożonych w przyczepkach.

W Niemczech pod względem panuje bardzo liberalna polityka, nie ma obowiązku korzystania z kasku choć jest to bardzo zalecane.

KrajObowiązekUwagi
SłowacjaObowiązkowy dla osób poniżej 15 roku życia, a poza terenem zabudowanym obowiązkowy dla wszystkich 
CzechyObowiązkowy dla osób poniżej 18 roku życia 
NiemcyKask nie jest obowiązkowyZaleane jest używanie kasków

Wyposażenie roweru w Czechach, Niemczech i na Słowacji

Niemcy, tu szczególną uwagę należy zwrócić na normy związane z oświetleniem roweru. Niemiecki policjant może sprawdzić czy twoje lamki spełniają normę StVZO §67 (skrót od Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung”), i są odpowiednio trwale zamontowane do roweru. Przednia lampka musi emitować białe światło i nie może migać, tylna zaś musi emitować światło czerwone ciągłe i musi być zamocowane nie niżej niż 25 cm nad poziomem drogi i nie wyżej niż 60 cm nad poziomem drogi – UWAGA: oznacza to, że nie można używać lampek na plecaku czy kasku.

Rower musi być wyposażony w dwa niezależne hamulce, jeden na przednim, drugi na tylnym kole.

Czechy, podobnie jak w Niemczech rower musi być wyposażony w dwa niezależne hamulce. Twój jednoślad dodatkowo musi być wyposażony w: pomarańczowe odblaski po obu stronach pedałów (nie znalazłem informacji co z pedałami SPD), odblask miały z przodu i czerwony z tyłu. Podczas jazdy przy zmniejszonej widoczności i w nocy: ciągłe światło białe z przodu i ciągłe z tyłu, tylko lamka może migać przy dobrej widoczności (w dzień).

Słowackie przepisy wymagają dwóch sprawnych hamulców, światła przedniego o barwie białej lub żółtej, z tyłu jednego czerwonego odblasku w kształcie innym niż trójkąt oraz światła czerwonego. Światła muszą być zamocowane na wysokości pomiędzy 35 cm a 90 cm nad poziomem drogi. UWAGA: końcówki kierownicy muszą być zaślepione.

Korzystanie ze ścieżek rowerowych

Niemcy, ścieżek jest bardzo dużo, ich jakość zazwyczaj bardzo dobra, choć trafiają się, szczególnie w mniejszych miejscowościach koszmarki z kostki brukowej co chwile przedzielane obniżeniami na wyjazd z posesji. To są jednak tylko wyjątki. Większość jest bardzo dobra a sieć bardzo rozwinięta. Podobnie z oznakowaniem, jest jednolite i znaki stoją tam, gdzie powinny.

Rowerzyści powinni korzystać ze ścieżek rowerowych tam, gdzie są one dostępne. Jazda po chodnikach jest generalnie zabroniona, chyba że zezwala na to oznakowanie.

W Niemczech, podobnie jak w Polsce ścieżki rowerowe są oznaczone niebieskimi znakami drogowymi, które wskazują na różne typy dróg przeznaczonych dla rowerzystów.

1. Znak 237 oznacza „drogę rowerową” co wskazuje, że jest to trasa przeznaczona wyłącznie dla rowerzystów.

2. Znak 241 oznacza „oddzielną drogę dla pieszych i rowerzystów”, gdzie każda grupa ma wyznaczoną swoją część drogi.

3. Znak 240 to „wspólna droga dla pieszych i rowerzystów” co oznacza, że piesi i rowerzyści dzielą tę samą przestrzeń.

4. Chodnik po którym dozwolona jest jazda na rowerze.

5. Możliwa jazda pod prąd.

6. Bezwzględny zakaz jazdy na rowerze.

W Niemczech istnieje również pojęcie „Fahrradstrasseu” czyli ulic, na których rowerzyści mają pierwszeństwo przed innymi środkami transportu. Takie ulice są specjalnie oznaczone i mają na celu promowanie bezpiecznego i wygodnego poruszania się rowerem po mieście. Rowerzyści mogą korzystać z całej szerokości jezdni, a inne pojazdy muszą dostosować się do ich tempa.

Można też jechać ulicą jednokierunkową pod prąd, gry jest ona oznaczona tablicą „Radverkehr frei” (1022-10), kierowcy są również powiadomieni, że mogą się spodziewać jadących z naprzeciw rowerzystów.

Jazda po chodniku dozwolona jest jedynie, gdy chodnik ma oznaczenie „Radverkehr frei”. Na takich chodnikach bezwzględne pierwszeństwo mają piesi a rowerzysta musi dostosować prędkość do prędkości poruszania się pieszych. Z za zbyt szybką jazdę grozi mandat w wysokości 20 EURO.

W Czechach rowerzyści są zobowiązani do korzystania ze ścieżek rowerowych, jeśli są one dostępne i wyznaczone dla kierunku ich jazdy. Oznacza to, że rowerzysta powinien poruszać się ścieżką rowerową zamiast jezdnią, jeśli taka ścieżka istnieje. Jazda po chodniku jest zabroniona dla rowerzystów powyżej 10 roku życia, a dorosły rowerzysta, jeśli już porusza się po chodniku, musi prowadzić rower, a nie na nim jechać. Dzieci do 10 lat mogą jeździć po chodniku pod opieką osoby starszej, traktowane są wtedy jak piesi.

Na Słowacji rowerzyści również mają obowiązek korzystania z wyznaczonych ścieżek rowerowych, jeśli takie istnieją i są odpowiednie dla kierunku jazdy. Jazda dwóch rowerzystów obok siebie jest dozwolona tylko na wyznaczonych do tego miejscach. Jeśli chodzi o jazdę po chodniku, to na Słowacji jest ona dozwolona tylko w wyjątkowych sytuacjach, np. gdy jazda po jezdni mogłaby stwarzać zagrożenie lub gdy dziecko do 10 lat porusza się pod opieką dorosłych. W strefach pieszych rowerzysta musi ustąpić pierwszeństwa pieszym.


Autor

Piotr Burda

redaktor naczelny