Skip to main content

Jaki rower wybrać dla siebie?

Autor: ask
Rower trekkingowy Northtec Bergon 28" AL
Rower trekkingowy Northtec Bergon 28" AL

Rower to bardzo proste urządzenie, w tym tkwi zapewne jedna z przyczyn jego wielkiej popularności. Jednak każdy kto chce kupić rower, staje przed ogromnym wyborem nie tylko producentów, ale także wielkiej różnorodności ich rodzajów, z których każdy ma inne rozwiązania techniczne, geometrię i zastosowane technologie. Przedstawiamy krótki przewodnik po podstawowych rodzajach bicyklów. Mamy nadzieję, że będzie pomocny w wyborze adekwatnego do naszych potrzeb i umiejętności typu roweru.

Podobnie jak i z innymi środkami transportu, trzeba pogodzić się z faktem, że idealnego roweru nie ma – inaczej wszyscy jeździlibyśmy na jednym modelu. Trudno też odpowiedzieć który typ jest najlepszy – wszystko zależy od tego, jak chcemy go użytkować, jakie są nasze umiejętności i oczywiście od tego, jaką kwotą na zakup roweru dysponujemy. Jeżeli już jednak bardzo chciałbyś mieć rower „do wszystkiego” to można spróbować dobrać rower jak najbardziej zbliżający się swoimi parametrami do ideału. Zanim jednak omówimy to zagadnienie, przyjrzyjmy się podstawowym typom rowerów.

Rower cross country
Rower „cross country” to inna nazwa najpopularniejszego z rodzajów roweru, popularnie nazywanego w Polsce „góralem”. Jego wielka popularność w naszym kraju bierze się z faktu, że był to pierwszy rodzaj roweru jaki pojawił się na rynku na początku lat 90. i mocno odróżniał się od dotychczas panujących na rynku składaków, wagantów i gazeli. Był synonimem nowoczesności i aktywnego, sportowego podejścia do jazdy na rowerze. I tak już pozostało do dziś, chociaż obecnie większość tego typu rowerów wykorzystywana jest do jazdy po mieście, chociaż są już na rynku wygodniejsze modele do takich zastosowań. Ale o tym za chwilę.

Popularny „góral” to zazwyczaj lekki rower, ze sztywną ramą, dobrą amortyzacją przednią, a nierzadko także i tylnią. Jego główną zaletą jest maksymalne wykorzystanie siły mięśni. W tym celu został zbudowany tak, by na wysoko podniesionym siodełku (wyższym niż kierownica), spoczywało jedynie ok. 30% masy ciała, a pochylona sylwetka gwarantowała duży nacisk na pedały i aerodynamiczną sylwetkę. Najczęściej w rowerach tego typu stosuje się koła o średnicy 26”, ale zdarzają się także większe. Ważnym elementem są wydajne hamulce, najlepiej żeby były tarczowe. Godnym polecenia wydaje się: Rower Northtec Ragusa 26"

Oprócz niewątpliwych zalet takiego roweru – jak mała masa, zwrotność, efektywność pedałowania, duża sprawność w terenie, mają też swoje wady. Grube opony stawiają dużo większy opór w czasie jazdy na asfalcie niż w przypadku roweru trekkingowego czy miejskiego, a w przypadku dłuższych eskapad, niewielkie siodełko i pochylona sylwetka powodują szybsze zmęczenie. Jednak mimo tego trzeba przyznać, że jest to jeden z najbardziej uniwersalnych rodzajów rowerów.

<content>19112</content>


Rower miejski

Zainteresowanie tego typu rowerami od kilku lat systematycznie wzrasta, a co za tym idzie – rośnie także ich sprzedaż, więc wybór modeli na rynku jest coraz większy. I bardzo dobrze – większość rodaków używa roweru do poruszania się po mieście, korzystając z asfaltowych dróg lub ścieżek, dojeżdżając nimi do szkoły, pracy czy też po zakupy. Oczywiście rower taki jest „miejski” tylko z nazwy – równie dobrze stosować go można do jazdy na wsi. Chodzi tu przede wszystkim o to, że został zaprojektowany do jazdy po asfalcie lub utwardzonych, równych drogach, na stosunkowo niewielkich dystansach.

Jego konstrukcja pozwala na dojazd np. do pracy czy szkoły bez konieczności przebierania się w sportowy strój. Siodełko umiejscowione jest poniżej poziomu kierownicy, co zapewnia swobodną, w pełni naturalną sylwetkę. Najczęściej rowery takie mają dość duże koła (28”) i stosunkowo wąskie opony, dające mały opór na asfalcie. Ważną sprawą jest pozycja rowerzysty w czasie jazdy – nie tylko nie powoduje ona szybkiego zmęczenia, ale zapewnia także dobry wgląd w otoczenie, sam rowerzysta jest również dobrze widoczny dla kierowców, co w warunkach jazdy miejskiej ma ogromne znaczenie.

Rower miejski ma fabrycznie zamontowane bogate wyposażenie, poprawiające komfort i funkcjonalność na ulicach miasta. W jego skład wchodzą błotniki, osłona łańcucha, bagażnik i czasami też przedni koszyk, oraz kompletne oświetlenie. Coraz częściej rowery takie wyposażone są w prądnicę umieszczoną w przedniej piaście, z możliwością włączenia oświetlenia z poziomu kierownicy. Mogą być wyposażone w klasyczne przerzutki, ale stosowane są też przekładnie wewnątrz tylnej piasty, sterowane manetką na kierownicy.

Z rowerów coraz miejskich coraz częściej korzysta młodzież, bowiem ich konstrukcja pozwala na niebanalne, oryginalne wzornictwo i możliwość dodania wielu nie do końca koniecznych, ale nieźle wyglądających „bajerów”. A przecież czasami właśnie o to chodzi. Jeśli roweru używamy do codziennej jazdy po mieście, a w weekend korzystamy z przejażdżek asfaltowymi ścieżkami rowerowymi – rower miejski to idealne rozwiązanie, zapewniając wysoką funkcjonalność i komfort jazdy. Trzeba jednak pamiętać, że nawet w prostym terenie będzie on kompletnie bezradny…

Rower trekkingowy
Roweru trekkingowy, nazywanego też często turystycznym, to dobry wybór dla wszystkich, którzy jeżdżą nie tylko po mieście, ale lubią też od czasu do czasu wybrać się na dłuższy wypad za miasto. Jego wielką zaletą jest to, że sprawdza się znakomicie zarówno na asfalcie, jak i w prostym terenie. Na asfalcie jest prostszy w prowadzeniu i bardziej wydajny niż klasyczny „góral”, gwarantując wygodną pozycję (umiarkowanie pochyloną, gdzie ok. 45-50% masy spoczywa na siodełku). Rower tego typu daje możliwość przejechania długiego dystansu bez bólu pleców. Jeżeli oprócz codziennego użytkowania w mieście (oczywiście na wsi też), chcemy mieć możliwość odbycia we względnej wygodzie dłuższych wycieczek –rower trekkingowi to zdecydowanie najlepszy wybór. Nasz wybór to: rower Northtec Bergon 28" AL

Rosnąca popularność tego typu rowerów, spowodowała, że wielu producentów maksymalnie „dopieszcza” właśnie ten typ rodzaju, często czyniąc go modelami flagowymi. Zazwyczaj wyposażenie jest tu na najwyższym poziomie – jest trwałe i względnie niezawodne (oczywiście wszystko zależy w tej kwestii od naszego budżetu). Przedni amortyzator to już praktycznie standard, dochodzi do tego amortyzator tylni i bardzo skuteczne hamulce tarczowe. Fabrycznie montowane są błotniki i osłona łańcucha, a także stelaże do przemontowania sakw rowerowych – obowiązkowo z tyłu, czasami także i na  przednim widelcu. Rower krekingowy ma też swoje wady – dość dużo waży, rzadko kiedy poniżej 15 kg oraz ma spore gabaryty – nie dość, że koła mają zazwyczaj średnicę nie mniejszą niż 28”, to jeszcze osie są szeroko rozstawione. Co prawda można nim poruszać się w terenie, ale po kilkuset metrach już czuć, że nie został do tego stworzony.

Rower szosowy
Ten rodzaj roweru nazywany często tradycyjnie „kolarką” to jedna z najdłużej istniejących odmian roweru – to właśnie dzięki „kolarkom” rower zyskał popularność nie tylko jako środek transportu „dla mas” ale i także jako dyscyplina sportowa. Co ważniejsze – jego koncepcja niewiele zmieniła się na przestrzeni kilkudziesięciu lat istnienia. Jest to rower przeznaczony do szybkiej, dynamicznej jazdy po asfalcie. Im gładsza nawierzchnia – tym lepiej. Siodełko umieszczone jest wysoko ponad charakterystycznymi „baranimi rogami” kierownicy i wymusza aerodynamiczną sylwetkę. Duże koła (28”) mają zazwyczaj ekstremalnie wąskie opony, w połączeniu ze specjalnie skonfigurowanym układem przełożeń, pozwalają mocno się rozpędzić. Na dodatek – „szosówki” są bardzo lekkie, rekordowe modele schodzą poniżej 5 kg!

Rower szosowy to jednak sprzęt nie dla każdego. Wymaga od prowadzącego dużych umiejętności technicznych, ale daje w zamian możliwość poruszania się z prędkością i na dystansach nieosiągalnych dla innych rowerów. Z pewnością cieszy oko i pieści „ego” właściciela, ale absolutnie nie nadaje się do rozpoczęcie przygody z bicyklami.

Rower crossowy
Rower crossowy w jakimś stopniu wypełnia lukę pomiędzy rowerami trekkingowymi a szosowymi. Jest lżejszy od modeli turystycznych, ale wyposażony w odpowiednie opony może poruszać się po drogach gruntowych. Pozbawiony jest wielu dodatków takich jak błotniki, bagażnik, stelaże na sakwy, ale amortyzowany przedni widelec i bardziej turystyczna geometria ramy, różni go wyraźnie od sportowych „kolarek”. Jest dobrym rozwiązaniem dla wszystkich, którzy chcą używać roweru na co dzień, ale przy odrobinie wolnego czasu mają zacięcie sportowe i chcą pognać przed siebie sto lub więcej kilometrów. Przykładem może być Rower Northtec Caledon 28" VB

Oprócz wspomnianych powyżej podstawowych typów rowerów, istnieje jeszcze całkiem spora ilość odmian specjalistycznych. Nie wymienialiśmy ich tutaj, wychodząc z założenia, że aktywności takie jak downhill (zjazd z dużą prędkością w terenie), freeride (bardziej fantazyjne i estetycznie wyszukane podejście do dowhillu) lub zafascynowany jest modelami typu enduro, BMX czy dual to dobry temat na osobny artykuł.

Na koniec jeszcze kilka uwag dla wszystkich, którzy pomimo przeczytania powyższych opisów, chcieliby jednak mieć rower „do wszystkiego”. Najlepiej wybrać lekką i solidną ramę „górala”, ale trochę większą niż normalnie – daje to możliwość dobierania większej ilości wariantów ustawienia siodełka i kierownicy, a co za tym idzie, w zależności od potrzeby można taki rower zmienić z „górala” na turystyczny czy miejski. Jeśli chodzi o przerzutki – najlepiej zamontować układ 21 przełożeń – 7 z tyłu, 3 z przodu, chociaż oczywiście nic nie staje na przeszkodzie by zastosować 27 (9 z tyłu, 3 z przodu). Uniwersalną wielkością kół wydaje się rozmiar 27” lub 26”, ale opony powinny być węższe niż w rowerze MTB. Od razu warto też zamontować błotniki i bagażnik – jeśli okaże się, ze przeszkadza, zawsze można go zdemontować. Taki „uniwersalny” rower, zawsze będzie miał jakieś mankamenty. Najważniejsze jest jednak to, by jazda na nim sprawiała jak najwięcej przyjemności.